26 Haziran 2008 Perşembe

Karadeniz Sahil Yolu

Haritayı daha ayrıntılı olarak;http://www.kgm.gov.tr/asps/projeler/ksy.jpg

Karadeniz bölgesi olumsuz coğrafi şartları nedeniyle uzun yıllar sağlıklı bir ulaşım altyapısına kavuşamamıştır. Bu durum bölgenin gelişimi de olumsuz etkilemiştir. Ekonomik gelişme ve kalkınma ile birlikte ülkemizde artan araç sayısı ve nüfusun sürekli hareket eden dinamik yapısı nedeniyle 1960”lı yıllardan itibaren bölgenin yola olan ihtiyacı daha da artmıştır. Uluslar arası alandaki gelişmeler de yolun önemini artırmıştır, Sarp sınır kapısının açılmasıyla birlikte karayoluyla yapılan taşımacıkta önemli bir artış olmuştur. Güzergahta 1960’da günlük trafik değerleri 180 ile 900 araç/gün arasında değişmekte iken bu sayı;

1970’ lerde 260 ile 3500 araç/güne
1980’lerde 530 ile 5900 araç/güne
1990’ların başında 1400 ile 8200 araç/güne
1997 ve 1998 yıllarında ise 1800 ile 20 000 araç/güne hatta bazı şehir geçişlerinde 30 bin, 40 bin araç/güne ulaşmıştır.
Bu rakam Samsun-Çarşamba şehir geçişinde 50 bine ulaşmaktadır.
Trabzon şehir geçişinde ise günlük trafik değeri 75 bin araç/güne ulaşmıştır.
Bu nedenler den dolayı bölgeyi kalkındırmak ve özellikle Gürcistanla bağlantı kurularak Orta Asya Türki Cumhuriyetleri ile bağlantı kurulması planlanmıştır.
Yaklaşık 4.2 milyar dolara mal olan 542 kilometrelik Karadeniz sahil yolunda, 27 kilometre uzunluğunda 263 adet köprü, 41 kilometre uzunluğunda 12 adet tek tüp tünel, 18.5 kilometre uzunluğunda 20 adet çift tüp tünel yer alıyor. Karadeniz sahil yolu, Samsun’dan Sarp’a kadar, 6 il, 63 ilçe, 17 bucak merkezi, 9 liman, 2 havaalanı ve bir çok yerleşim birimine hizmet verecek.

YOLUN SAĞLAYACAĞI EKONOMİK FAYDALAR
Yolun yapılmasıyla, yerleşimin yüzde 80’i sahil şeridinde yer alan Karadeniz bölgesindeki şehir geçişlerinde, şehirler arası trafik ile şehir içi trafiğin tecrit edilmesi sonucu sinyalizasyon sistemisin devre dışı kalmasıyla, taşıt işletme giderlerinden tasarruf edileceği belirtiliyor.Yol güzergahında kigeometrik ve üstyapı standardının yükselmesi, kesintisiz trafik akışı sağlayan çevre yollarının yapılarak mevcut Karadeniz Sahil Yolu’nun bölünmüş yol haline getirilmesi ile ülke ekonomisine 2007 yılı vergisiz fiyatlarıyla yıllık toplam 552 milyon 299 bin 112 YTL katkı sağlanacağı bildiriliyor.
Kaynak; Karayolları Genel Müdürlüğü, NTVMSNBC

Teşekkür Ederim...

Çetin Poyraz ALPER ~çpa~