7 Nisan 2008 Pazartesi

Türk Enerji Koridoru

Merhabalar, Ükemizin gündemini sürekli meşgul eden bu stratejik projeyi ele almak istedim ve birkaç seriler halinde yayınlamak istedim. Daha öncede Kerkük-Yumurtalık Petrol boru hattı ile ilgili Botaştan edindiğim bilgiyi sizlerle paylaşmıştım. Bugün ise kısadan kendi yorumumu yaparak ve birkaç seri halde ,ilerki günlerde yayınlayacağım "Türk Enerji Koridoru" adlı yazımın ilk bölümünü Petrolden başlayarak sizlere sunarım.
Türkiye enerji kolidoru yolunda ki politikasını son 30 yıldır sürdürmekte, son zamanlarda bu politaya daha bir öncelik verilmiştir. Adeta Türk dış politikasında ilk sıraları almıştır. Bu serüven öncelikte Kerkük-Yumurtalık Petrol boru hattıyla başlamıştır. Sonradan özellikle Türkiyenin enerji olarak dışa bağımlı olması kendisini bu yola itmekte önceliklidir. Türkiye bu yolla hem kendi ihtiyacı olan ham petrolü karşılayacak hemde dünyada stratejik bir konuma gelecektir. Ülkemizde artan petrol ihtiyacı ve geçmişteki petrol krizinde ki zorluklar Türkiye'nin bu politikaya yönelmesini nedenlerindendir.
Türkiye Kerkük- Yumurtalık Petrol boru hattı ile başlayan bu gelişme, sonra ki dönemlerde özellikle Sovyet Rusya'nın dağılmasından sonra Bakü-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru hattını ortaya çıkarmıştır. Bu hat günümüzde inşa edilmiş ve petrol sevkiyatına başlamıştır. Bu hatta daha da geliştirilerek Hazar gölünün altından geçerek Orta Asyadaki zengin petrol rezervlerine ulaşılmak istenmektedir. Böylece tarihi İpek Yolu yeniden canlanacağı planlanmaktadır.
Samsun-Yumurtalık Petrol boru hattı ise harita üzerinde de gördüğünüz gibi plan aşamasındadır. Bu hattın amacı boğazlardan geçen petrol tankerlerinin tehlikesini azaltmak ve olası kazaları önlemek için bu proje geliştirilmiştir. Gerçekleştirildiği taktirde Samsun'a tankerlerle getirilen ham petrol Ceyhan'a ponpalanarak, Ceyhan terminaline gelen tankerlerine aktarılarak boğazlardaki gemi trafiği azalaltılması planlanmaktadır.
Teşekkür Ederim...

Çetin Poyraz ALPER ~çpa~