11 Şubat 2008 Pazartesi

Manş Tüneli (Euro Tunnel)

Merhabalar, bilgi varsa onu belgelemek kadar güzel bir durum var mı? Bir sene sonra bu bloğuma bakacam ve neler yaptım yapmadım kendim için bil hassa ölçülendirme değerinde olacak 2009 Ocağa kadar neler öğrenirsem kardır...
Konumuza gelelim; Evet manş tüneli Avrupanın bir parçası olan Britanya adasını Avrupaya, manş denizi altında dünyanın en uzun ve maliyeti hayli pahalı (21 Milyar Dolar) tüneli.

Bu tünelin yapımı fikri önceleri 19 yy başlarında bir Fransız mühendis tarafından Napolyonun huzuruna sunulmuş fakat devrin koşulları ve özellikle o tarihlerde Napolyon (Fransa) ile İngiltere düşman iki ülkeydi bu yüzden proje ertelenmek zorunda kaldı. 1887 yılında proje yeniden ele alınmış ve hatta kazı işlemlerine de başlamıştı. Fakat İngiliz basını yaptığı propagadalarla bu tünelin yapımı durdurulmuş. Başlayan Birinci ve İkinci Dünya savaşlarından dolayı epeyce ertelenmiştir.



1961 yılında tekrar ele alınan proje İngilterenin Avrupa Birliğine girmesiyele hız kazanmış nihayet 1987 yılında resmen başlamıştır. Maliyet hesapları düşünüldüğünde hayli yüksek olan tünel İngiltere ve Fransa devletlerinin desteği ile ve birçok bankadan alınan kredi sayesinde başlatılmıştır.
Tabiki bu devasa tünelde işlerin çabuk bitmesi gerekiyodu ve dünyada ilk kez denenen bir yolla Fransadan ve İngiltere tarafından "köstebek" adlı delici dev matkaplarla yapıldı. Bu delici matkaplar ise Almanyada yapıldı kısacası bu tünelin yapımında birçok Avrupa ülkesinin katkısı vardır bu yüzden bu tünele EUROTUNNEL de denmektedir. Şimdi bizde bu dev delici matkapları Marmarayda kullanmaktayız (Marmarayda hem batırma tünel hem de delme tünel teknolojisini kullanmaktayız ve bizim yapacağımız belki dünyanın en uzun tüneli olmayacak ama en derin su altı tüneli olacak).


Manş Tüneli 20 yüzyılın mühendislik harikalarından biridir. 14.000 işçinin görev aldığı bu projede, milyonlarca metrik tonluk taş, toprak ve çamurun atılması için son derece gelişmiş kazı makineleri kullanılmıştır.Bunlardan devasa iki kazıcı. Her biri bir lazer ışını yardımıyla yönlendirilmiştir. Kanalın üç buudlu haritasını hafızalarında saklayan bilisayarlar, lazer ışığının geliş açısını sürekli kontrol etmişlerdir. Bu makineler günde karşılıklı 35 metre tünel açmış ve açılan yerlere beton bloglarla kaplamıştır.

İngiltere'yi Avrupa ile birlestirme amacli tunelin inşaatı 1987'de başlamış ve 1990'da tamamlanmistir. Fransa ve İngiltere projeyi yarı yarıya paylaşmıştır.
Yapı üç tunelden olusmaktadir. Bunlardan ikisi trenyolları için yapılmıştır ve 7.6m lik bir çapa sahiptirler. Ortadaki tünel ise acil durumlar, bakım ve havalandırma olarak kullanılmaktadır. Bu tünel 4.8m lik bir çapa sahiptir. Tüneller deniz yatağının 45m altında inşaa edilmiştir. Bugün Fransa-İngiltere arasi seyahat etmekte olan trenler 160km/h gibi bir hizla tunelden 20 dakika'da geçmektedirler.
Tünel kullanima açıldığında sadece bir yil sonra ilk testine tabi tutulmustur. Fransa'dan gelen trenin yaptiği kazada, 30 kişi tünelde kapali kalmış fakat tasarımın başarısı sayesinde kurtulmuslardir.

Tünelin bulunduğu bölge: Folkestone, İngiltere- Sangatte, Fransa

Maliyet: 21 milyar $

Teşekkür Ederim...

Çetin Poyraz ALPER ~çpa~